maandag 13 juni 2011

Mijn nieuwe schoenen


Eigenlijk wel een rare aankondiging, maar ja ik ben altijd vreemd geweest en zal dat ook wel blijven., hoewel ... ik heb wèl nieuwe schoenen en ga daar maar eens in staan. Dat valt niet mee. Het nieuwste soort, anti-kantel en erop lopen gaat wel (na enige moeite en stijve benen) maar nu ik het gewend ben loopt het heerlijk, maar stilstaan dat is een heel ander verhaal. Continue zoeken naar mijn evenwicht en dat staat eigenlijk voor mijn hele wezen momenteel, zoeken naar evenwicht. Hoezo? Nou, er gebeurt nogal wat om me heen.
Het leven gaat niet bepaald niet altijd over rozen, van wie wel overigens? Nou leer je wel te dealen, je zal wel moeten, maar met vallen en opstaan en veel blauwe plekken.
Van de week -na oppassen bij kind 2- even bij kind 3 langs. Meegegeten en dat was best gezellig, toch draaiden de raderen op volle toeren. We zaten er nog maar net toen kind 3 ons een paar dingen vertelden waarvan ik eigenlijk in de stress schoot, tja, dat gebeurt ook mij wel eens, het is allemaal zó heftig en confronterend en de ene keer kun je dat beter handelen dan de andere keer. Niet alles wordt natuurlijk op zijn blog vermeld en gelijk heeft hij, dat neemt niet weg dat ik toch wel een paar keer moest slikken. Vervolgens liet hij de relax-kamer zien, geweldig, ik was er behoorlijk van onder de indruk. Het is zo'n mooie, rustgevende, lieflijke plaats geworden en mijn gedachtes dwarrelden in een keer alle kanten op. Tot overmaat van ramp zette hij trots een muziekje op en toen ging tante Truus -inwendig- onderuit. De tranen schoten als een komeet omhoog en ik probeerde ze streng naar beneden te duwen. Oh God, laat dit allemaal niet gebeuren, laat het niet waar zijn, maar het is wèl waar, waarom moet het dit kind allemaal overkomen, dit kan toch niet en mag toch niet, maar het kan allemaal wel en het gáát gebeuren. De wanhoop slaat je soms om de oren en altijd maar flink zijn en je gevoelens op een laag pitje zetten lukt ook niet altijd, zelfs mij niet. Enfin.
Tot overmaat van ramp had ik dat weekend net gehoord dat een kennis van kind 2 óók weer kanker had en toen we gisteren thuis kwamen en ik de computer aanzette bleek dat onze nicht in Amerika óók weer in de prijzen zat. Die had de laatste jaren helemaal de hoofdprijs, hoezo? 2,5 jaar geleden werd bij haar leukemie geconstateerd en na ettelijke chemo's en uiteraard doodziek te zijn geweest is ze na een klein jaar "schoon" verklaard, dat werd groots gevierd tegelijk met haar 60e verjaardag. De vreugde was van korte duur, want een week later verongelukte haar zoon van 29 (vader van 2 kleine kinderen) en haar wereld stortte finaal ineen. Eerst dat jaar zo ziek te zijn en vervolgens haar zoon die overlijdt. Hoe kom je over zoiets heen. Veel heb ik met haar gemaild en gelukkig ook diverse gesprekken gehad via Skype, nou ja, zij praatte en ik luisterde (ja dat kan ik ook aardig).
Raad geven kan ik niet, me indenken hoe ze zich voelde ook niet hoewel ik daar wel een poging toe deed. En dan nu wéér de leukemie die terug is, het is gewoon niet te bevatten.
Ga in mijn schoenen staan, het is een lied waar ik weg van ben. Het doet me zoveel, het zegt voor mij alles, oordeel niet (hoewel we op gezette tijden dat àllemaal doen). Hij zingt ook: hij die zonder zonde is werpe de eerste steen, nou ik denk dat alle stenen blijven liggen, want we zeggen allemaal wel eens iets dat de ander kwetst ook al gebeurt dat niet met opzet!
Hoe ik me voel? Net als mijn nieuwe anti-kantelschoenen. Het is m'n evenwicht zoeken en dat valt niet mee. Ga in mijn schoenen staan, maar dat staat een ander niet. Die weet niet hoe ik me voel, hoe zou dat kunnen, ik weet het zelf vaak niet eens.
De laatste regels geven -voor mij- het allermooiste weer:
"als ik vleugels had, net als een engel, vloog ik naar de hoogste bergtop en schreeuwde het uit" en dat geeft precies weer hoe ik me soms voel. Hoe machteloos kan je zijn.
Butterfly
 

7 opmerkingen:

  1. Jeetje Butterfly, die rugzak bij jullie loopt ook wel weer over en toch kan er jammer genoeg altijd weer meer bij.
    Het evenwicht in alles is zo moeilijk te zoeken.
    Toch wens ik je heel veel sterkte al zul je daar ook weinig aan hebben.
    Een hele dikke knuffel uit Ruurlo
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het fijn jullie weer te zien in de winkel.
    En over die schoenen!!!....gewoon wennen, zoals een heleboel dingen. Helaas kun je aan sommige dingen niet wennen. Ik kan me voorstellen dat wat jullie allemaal meemaken dat je daar niet aan kan wennen! groetjes janine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey tante,

    Zoals u weet heeft dit nummer mij ook geraakt. Vanaf de eerste keer dat ik hem hoorde. En ook hier heeft hij al regelmatig met volume op 10 aangestaan.

    Ook in mijn leven gebeurd van alles maar in vergelijking met..... ik mag gewoon niet klagen.

    Vliegen naar de hoogste bergtop is misschien niet mogelijk. Maar er is vast wel een leuk heuveltje te vinden. En al zal het lot er niet van veranderen, even goed schreeuwen kan geen kwaad.

    Hele dikke knuffel uit Borculo,
    Frank.....!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha moedertje,

    Hier in het Westerpark staat ook nog een bergje die trouwens veel mooier is dan die stomme klip bij jullie. Schreeuw in iedere geval niet te hard, want van horen zeggen schakeld Zoetermeer de trauma helikopter sneller in dan de rest van de regio.

    Je lavenzoon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nieuwe Schoenen betekend weer op nieuw leren lopen...
    Na vroeger de 1e stapjes aan de hand van je ouders te zetten denkt iedereen dat je kan lopen!
    Maar naar mate je ouder word (sprak zij wijs) komen er vele momenten die je onderuit halen, ook dan moet je opnieuw leren lopen,
    En al staat niet iedereen er bij stil en heb je niet net als dat kindje van vroeger altijd iemand die je er bij kan helpen
    het leren lopen is net zo moeilijk als eerst.
    Het evenwicht vinden is het belangrijkste maar ook gelijk het moeilijkste!
    Lief tantetje weet dat ik mijn hand uitsteek als je wankelt net als je dat voor mij altijd doet
    Heel veel liefs
    Lin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lia jahet is zo onvoorstelbaar ik vind het zo triest het ergste is je jan niks ja er zijn en dat is ook het belangrijkste maar het is zo moeilijk voor eenieder van jullie ikwens jou gerard en joost nicole en fleur en roos sterkte ik weet jullie zijn er voor elkaar gelukkig wat ik wel belangrijk vind elkaar te steunen in zulke moeilijke zware tijden.lia ik denk aan een ieder van jullieliefs dieny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gecondeleerd met uw kleindochter..En heel veel sterkte en kracht in het rouwproces.
    Wat een prachtig en goed nummer.
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen