donderdag 18 augustus 2011

FLEUR - Nummer C 3116

Fleur 12-11-1999 - 09-08-2011
16 augustus 2011.
De rollercoaster waar we in zaten is gestopt. Maanden geleden had er iemand op de knop gedrukt, we gingen sneller en sneller en de knop was kapot. We konden er niet meer uit. Fleur zat voorin, eerst juichend -opkrabbelend van alle chemo’s- maar allengs werd het minder. De rollercoaster ging harder en harder, wij allen kregen het steeds benauwder, maar Fleur nog het meest. Longontsteking, steeds minder kunnen, nog steeds blijmoedig, dapper, schilderend en soms kwaad maar vooral moe. Steeds meer moeten inleveren, steeds minder kunnen totdat daar die fatale datum aankwam.

9 augustus 01.10 uur:
Midden in de nacht telefoon: “mama je moet nú komen” en we vlogen naar Zoetermeer.
Ze leefde nog, maar oh, wat had het kind het benauwd, Bina-beer bracht enige rust en om 02.15 uur de laatste zucht. Fleur was overleden en had eindelijk rust. Wat was ze lief, wat was ze vredig, het was goed zo.
Verbijstering, ongeloof, opluchting en verdriet. Een rollercoaster van gevoelens en emoties, maar de trein was tot stilstand gekomen, we konden er uit, maar … zonder Fleur. 11 jaar, mijn hemel, dit kan toch niet, dit mag toch niet, maar toch was het goed zo.
Ze kon niet meer, ze was op, ze zeggen wel eens moegestreden, dat wàs ze en dat hàd ze.
Dan wordt er een hoop geregeld en de visite loopt af en aan, een nieuwe rollercoaster waren we ingestapt, mensen, dat houden we niet vol, kind 3 en zijn gezin ook niet, al doet het dan wel goed.
En dan ligt ze daar boven in haar geliefde Curacao-kamer waar iedereen vervolgens roept dat ze zo mooi ligt. Ja prachtig, maar sta nou maar op denk ik dan, doe nou maar weer gewoon. Maar zo werkt het niet. Kijk eens Ma, hoe vind je de kist en je zegt, prachtig maar denkt: “dat wil ik eigenlijk niet zien” maar ja, reality hè.
In eerste instantie was ik opgelucht, eindelijk was daar dat moment waar we allemaal op hadden zitten wachten maar dat niemand wilde. Fleur gunde ik haar rust, maar ik had haar nog zo graag op willen zien groeien, trouwen en kinderen krijgen -al was ik tegen die tijd 100- maakte niet uit.
Vervolgens las ik alle reacties op het blog en daar heb ik me op gezette tijden behoorlijk nijdig over gemaakt. Vraagt er zo’n anonieme muts die ook zo meegeleefd had (dat geloof ik overigens best wel) of kind 3 ook een foto wilde plaatsen van Fleur in haar nieuwe huisje zodat ook de bloglezers afscheid konden nemen. G!@%#$omme, is zo’n trut van de pot gerukt of zo? Wat denken ze wel verdorie, dat het een goedkope soap is, willen ze het bewijs zien of zo? Waar halen ze in vredesnaam het lef vandaan. Kijk naar goede tijden slechte tijden of zet een jankfilm op, trut.
Lieve kind 3, als ik jou was sloot ik nu mijn blog voor anonieme lezers. Maak een mooi blog als afscheid. Dit was Brandpunt, goedenavond. Wat gaat het de rest van Nederland aan hoe jij en je gezin omgaat met je verdriet en je huiselijke omstandigheden. Rot op met de anonieme lezers, schrijf je blog maar niet voor iedereen meer, maar ja, kind 3 maakt dat uiteraard zèlf uit en doet al lang niet meer wat zijn moedertje wil (en gelijk heeft-ie).

16 augustus - Afscheid
Fleur is er niet meer, ze was er al niet meer, maar haar lichaam was nog steeds hier. Gek is dat, de ziel is eruit, maar het lijkt of het pas definitief is als de kist dicht is.
Het was allemaal goed zo, en de kerkdienst was prachtig voor zover dat prachtig is op zo’n dag. Kind 3 droeg met de opa’s en zijn zwager de kist naar buiten en de hele kerk, zo’n 650 mensen waren in tranen. (Fleur zou gezegd hebben: zo, dat was effe een tranentrekker!)
In het crematorium krijg je vervolgens een nummer: "C 3116" wat ben je dan op het eind? Een nummer, geen naam, een nummer. Wel begrijpelijk want zó kan men vergissingen voorkomen, maar ik vind het he-le-maal niks!
Enfin, alles is op een bepaald moment achter de rug, gelukkig maar, en nu? Nu gaan we beginnen aan de volgende fase. Een leven maar dan zonder Fleur. Hoe doe je dat? Daar heb ik geen antwoord op. Het zal, zeker voor het gezin van kind 3 moeilijk zijn, iedereen rouwt op zijn/haar manier maar ik hoop en vertrouw erop dat het gaat lukken, al zal de pijn ongelofelijk zijn.
Vandaag een mooi lijstje gekocht voor bij de TV, daar kijk ik mooi tegenaan, een lief blauw/groen glazen houdertje voor een lichtje erbij en ook nog het engeltje wat we van Joost en Nicole hebben gekregen waar t.z.t. een beetje as van Fleur in komt. Nee Fleur, al ben je er lijfelijk niet meer, je zit in ons hart en systeem en ook bij ons heb je je eigen plaatsje.
Let je een beetje op papa en mama en vooral op Roos? Ze zullen jou ongetwijfeld soms hard nodig hebben.
Butterfly

7 opmerkingen:

  1. Nu kan ik natuurlijk zeggen: wat mooi geschreven.
    Maar eigenlijk had het nooit geschreven mogen worden. Maar ja, ook dit is de realiteit.

    En ook ik heb me op zitten winden over die anonieme ^#&&#(#^&E( of hij effe een foto wil plaatsen. Lijkt meer op ramptoerisme dan medeleven.

    Tuurlijk heb ook ik afscheid genomen van Fleur, en heb ik bij haar gestaan op de Curacao kamer. Of ik het mooi vond?? Nee, ik niet. Indrukwekkend ja, maar mooi is het als ze slaapt en een mooie droom beleefd. Maar zo..... nee, ik kan niet zeggen dat ik het mooi vond.
    Belangrijker vond ik het om "er even te zijn"
    Een knuffel te geven. Al vroeg ik me af wie die knuffel het hardste nodig had. Ik heb het zelfs gevraagd. En je (geweldige) kind 3 antwoorde direct: Nu? Jij!!

    En ja Ik had hem even heel hard nodig.

    En nu gaan we verder. Want ook dat hoort erbij. Zucht.

    Knuffel uit Borculo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan is ze een nummer ipv Fleur ondenkbaar voor al haar liefhebbende familie...
    Het verstand is het niet eens met het gevoel

    Over nummers gesproken wat een prachtige muziek had ze uitgezocht zo treffend zo fleur..
    En Fleurtje had gelijk een tranentrekker was het zeker in de kerk, Het nummer van Christina Aguilera (Hurt) wat bij het uitdragen van de kist werd gedraait ging door merg en been
    Ik heb mensen zien huilen ik heb mensen horen huilen en ik stond daar ook met mijn 4 kleintjes en ja ook wij waren allemaal in tranen
    Het was zo mooi zo ontroerend maar vooral zo vreselijk verdrietig om een meisje van 11 jaar voor het laatst gedag te moeten zeggen.
    En dan de trotse vader Opa's en Oom die met al hun liefde voor haar haar voor de laatste keer naar de auto brachten voor haar laatste ritje..
    Diep respect heb ik voor jullie allemaal..

    En die mevrouw die graag een foto wil van Fleurtje in haar kist weet niet waar ze het over heeft dat zijn prive dingen en daar heeft ze niks mee te maken! Laat ze liever naar een mooie foto van Fleur kijken zoals die hierboven en daar afscheid van nemen en de familie met rust laten.

    Dikke kus
    je nichtje;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste oma van Fleur,

    Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw prachtige sterke, maar vooral moedige kleindochter Fleur.
    Ik heb uw blog zitten lezen en kreeg mijn maag draaide om toen ik het stukje las van de mevrouw die om een foto vroeg. Zulke mensen heb je er altijd bij zitten. Toen wij ons neefje van 11 net verloren hadden aan een hersenstamtumor, kregen we van iemand te horen dat hij met een reden bij zijn pappa, mamma en broertje was weggehaald. Ik heb haar toen meteen aangeraden om een afspraak te maken met een neuroloog omdat er zeker weten iets goed fout zat in haar hoofd. Ik heb me daarna omgedraaid en ben weggelopen omdat ik in alles staten was.

    Randdebielen hou je altijd....hoe spijtig ook.

    Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nou bij mij gingen ook de rillingen langs me lichaam belachelijk en zo erg om inderdaad zo een foto te vragen ik had ook iets donder op zeg maar zulke gekken zal je altijd houden wat er ook is.het is zo al afschuwelijk wat er gebeurd is helaas het is allemaal diep triest.lia en gerard dit is zo zwaar om te dragen maar ik hoop dat jullie die kracht hebben en houden.en dat hoop ik ook voor joost,nicole en roosje voor de kleine meid is het een vreselijk verlies ik heb er eigenlijk geen woorden voor het doet mij al pijn de gedachten laat staan voor jullie allemaal de werkelijkheid.wens jullie heel veel kracht allemaal om door te gaan denk dat fleur dat ook gewild heeft het zal moeilijk en zwaar zijn maar ik hoop dat het een ieder van jullie op een dag lukt heel veel liefs dieny brok

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve lieve Lia en Gerard, wat moet je schrijven aan mensen die een bijzonder deel van hun leven hebben verloren! Ik weet het niet....Ik wens jullie heel erg veel sterkte toe. Mochten jullie behoefte hebben om ergens lekker tegen aan te ze.ken over wat er toch een vreselijke mensen zijn op deze aardbol die totaal geen stukje respect hebben....kom dan maar langs, jullie zijn van harte welkom maar dat weet je wel hè
    voor jullie aalebei een dikke knuffel van mij
    groetjes Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Rowena Als de mevrouw in kwestie had gevraagd om een gewone mooie foto van fleur denk ik niet dat de reacties zo heftig waren geweest en die staan ook in de herdenkingskaart die op de blog staan, de mevrouw in kwestie vroeg om een foto van Fleur in de kist en sorry maar dat is wel heel erg prive!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom zou "iemand" (bekend of onbekend) een foto van Fleur in haar kist willen hebben, dàt begrijp ik niet! Er staan zulke "leuke" foto's op het blog van mijn zoon waar je eventueel een kaarsje bij kan zetten (heb ik ook gedaan)
    Meelezers zijn pleisters en dat is geweldig en nee ik scheer niet iedereen over één kam, zeker niet. Dat éne berichtje met de vraag om een foto dat ze in haar "huisje" oftewel kist lag vond ik "te", dat vond ik toen en dat vind ik nog. Overigens vind ik dat de "felle" reactie op "mijn" blog staat en niet op die van mijn zoon!

    BeantwoordenVerwijderen